Hoe langer de crisis duurt, hoe minder nieuws het is. Ik kan me al bijna geen leven meer voorstellen waarin het géén crisis is. Maar nieuwsmedia willen erover blijven berichten, en dat vergt heel wat creativiteit.
Stel je een redactievergadering voor. Een van de redacteuren moppert dat er al een tijd niets is gedaan aan de crisis. Terwijl die nog steeds in volle gang is, dat ziet iedereen om zich heen. Maar los van een ontslagronde hier en daar en nieuwe werkloosheids- of huizenmarktcijfers, valt daar weinig over te berichten. Tot iemand een ingeving krijgt en zegt: “Stel je voor dat mensen langer met hun spullen doen. Je weet wel, niks meer weggooien… Kunnen we daar niet wat mee?”
Een verveelde collega merkt op dat ze een paar weken geleden nog iets hebben gedaan met de florerende hakkenbar. Het was een leuk item, want het liet de zonnige kant van de crisis zien; elk nadeel heb z’n voordeel. Jazeker, brengt redacteur nummer één daar weer tegenin, maar dat voordeel heb dus ook weer z’n nadeel. De kringloopwinkels! Die krijgen vast minder inbreng nu mensen hun spullen lekker zelf houden.
Zijn collega’s kijken hem een beetje meewarig aan. Kringloopwinkels? Really? Die draaien toch op vrijwilligers en doneren het verdiende geld weer aan een of ander goed doel? Maar ja, er is inderdaad al een tijdje niets aan de crisis gedaan, en het moet nu eenmaal wel op de agenda blijven staan. Dus krijgt de redacteur groen licht voor een item, mits het probleem inderdaad blijkt te bestaan.
Hij gaat eerst eens wat rondbellen naar kringloopwinkels en ontdekt al snel dat mensen de laatste tijd inderdaad een stuk minder van hun spullen af willen. Ha, zijn intuïtie bleek te kloppen. Dan trommelt hij een camera- en geluidsman op om op locatie wat shotjes te maken. Het kon niet mooier: de eigenaar van de kringloopwinkel legt uit dat mensen langer genieten van hun spullen, waardoor het assortiment niet meer is wat het geweest is. Ook een vaste klant beaamt dit probleem. Nu moet er alleen nog een onheilspellende voice-overtekst geschreven worden en dan weet vanavond heel Nederland dat ook déze branche niet buiten schot blijft van de crisis.
Ook al is het nog zo gekunsteld, misschien is het toch maar goed dat nieuwsmedia aandacht blijven besteden aan de crisis. Er spreekt een soort hoop uit dat de situatie waarin het land zich nu bevindt geen status quo is. We vinden het niet normaal, daarom blijft de crisis nieuws, en ooit zullen de vette jaren terugkeren. Tot die tijd blijven we nieuwsitems maken. Hoe zou het eigenlijk gaan in de trouwerijenbranche?
Mensen hun haar wordt ook steeds langer!