Gaat heen en schrijft

De vloek van creativiteit is dat je meer ideeën hebt dan tijd om ze uit te werken. Ik schreef hierover al eerder, en toen schreef ik dat ik mezelf bij elk nieuw idee de vraag stel of ik het moet doen, alleen omdat het kan. Helaas ben ik niet altijd zo wijs als ik mezelf graag wijsmaak, en begin dit jaar stapte ik vol in de valkuil van het uitwerken van een nieuw idee in de vorm van de Versjesfabriek. Nu is de rek er bij ons wat uit, wat op zich niet uitmaakt, want we hebben er lol aan beleefd: dat is het voordeel van een samenwerkingsverbandje. Toch blijft het voor mij lastig om me te concentreren op één groot project, of inmiddels eigenlijk twee, te weten mijn boek en mijn show. Steeds weer krijg ik nieuwe ideeën en steeds weer moet ik ze afschrijven.

De realiteit is namelijk: hoe klein een idee ook is, om er een succes van te maken moet je er veel tijd in steken. Ik had onlangs met een collega van een ander fonds binnen VBK een gesprekje over een kaartenserie die ik had bedacht. Ze zouden ‘werkelijkheidskaarten’ moeten heten (als tegenhanger van ‘wenskaarten’) en dat zouden dan kaarten zijn met teksten als Très ziekIk voel het aan m’n kater, Dan fake je maar zin, Gaat heen en fietst, nou je snapt het: superlollig allemaal. Maar toen kwam de realitycheck. Als ik niet bekend ben om het in de wereld slingeren van dit soort teksten – als ik geen duizenden Twitter-, Instagram- en Facebookvolgers heb die mijn geinigheden net zo geinig vinden en het liefst massaal delen – dan kan ik naar mijn eigen kaartenset wel fluiten.

Ik heb dus nu besloten ernaar te fluiten. Ik heb namelijk helemaal geen zin om al die tijd te steken in het vergaren van een fanbase, in de hoop dat dan misschien ooit dat kleine en niet eens zo heel briljante ideetje uitgroeit tot het product dat het zou kunnen zijn. Die tijd kan ik, zoals ook geconcludeerd in mijn blog destijds over inspiratie, veel beter steken in projecten die me minstens evenveel energie geven als ik erin stop.

En ja, ik schrijf dit allemaal voornamelijk op om mezelf er wederom aan te herinneren. Lees dit dus goed, Petra:

JE BENT GEEN MARKETEER. SCHRIJF JE BOEK. SCHRIJF JE SHOW. VERDER KOP HOUDEN EN MOOI WEZEN. OKÉ? OKÉ!

Met vriendelijke dank,

Petra

Geef een reactie

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.Verplichte velden zijn gemarkeerd *