Ik regisseer dit jaar de musical Ruth in Meppel en dat is zo leuk dat ik niet eens weet waar ik moet beginnen om mijn enthousiasme over te brengen. We zijn al sinds september aan het repeteren en tot nu toe deden we dat voor zang en spel apart, maar sinds twee weken zijn we ook bezig met het samenvoegen, waardoor ik nu behalve de spelers ook het koor regisseer. Van tevoren had ik een draaiboek gemaakt van wat de bedoeling is en de eerste samengevoegde oefenavond begon ermee dat ik dat de drie scènes die op het programma stonden doornam met de spelers en zangers. Daarna konden we van start gaan en dat was maar goed ook, want bij mij steeg de adrenaline al tot grote hoogten!
Als musicalstuurgroep hebben we ervoor gekozen om het koor ook te laten acteren en niet bijvoorbeeld op een statische plaats te zetten op dan wel naast het podium. Dat is wel even wennen voor een groep mensen die sinds september (toen de repetities begonnen) gewoon staand heeft gezongen: posities innemen, mimiek tentoonspreiden, het gevoel alsof je heel erg raar staat te doen – maar dat ziet er juist zo leuk uit; op het toneel bestaat overdreven bijna niet. Daarom hebben we afgelopen zondag een oefening gedaan waarbij iedereen voor z’n gevoel heel overdreven moest acteren, wat precies het gewenste effect had!
Natuurlijk was het ook wennen voor degenen die een rol spelen in de musical en tot nog toe apart hadden geoefend op een plek waar alle ruimte was en niemand in de weg stond. We hebben een podium van negen bij vijf meter en hoewel dat erg ruim klinkt, is het met een groep van bijna veertig mensen erop behoorlijk vol. Wat het weer extra belangrijk maakt dat iedereen precies weet waar hij moet staan en wat hij moet doen, iets waar we de komende weken nog veel aandacht aan zullen besteden. Hoewel ik het begin al veelbelovend vind, want vanuit mijn bevoorrechte positie aan de overkant van het podium ziet het er tot nu toe geweldig uit.
Ik kan merken dat de musical met deze nieuwe stap niet alleen voor mij begint te leven, maar dat ook de koorleden doorkrijgen hoe de liedjes die zij zingen in het verhaal passen. De musical, die we aangekocht hebben van Gerard en Gerard musicals, zit wat dat betreft uitstekend in elkaar: alle liedjes hebben een functie om het verhaal verder te helpen en gaan haast vanzelfsprekend over in het toneelspel, en andersom. Daarnaast heeft onze dirigent hard gewerkt door bijvoorbeeld een extra partij in een lied te schrijven en alle bladmuziek voor het combo te verzorgen zover die er niet was. Zo muzikaal als hij is zal ik nooit worden, maar zo heeft iedereen zijn sterke punten, toch?
De komende weken gaan we gestaag door met oefenen en ondertussen werkt ook een decor- en kledinggroep hard aan de aankleding van de musical, die in het laatste weekend van maart en het eerste weekend van april in totaal vier keer wordt uitgevoerd. Wil je erbij zijn? Kijk op de site van de musical of op de Facebookpagina voor de data en locaties. Hoe meer publiek, hoe meer eer van ons werk, dus iedereen is van harte welkom!
Wat ben je goed bezig met deze musical, Petra. Je hebt alles prima doordacht en weet goed hoe je het hebben wilt. Petje af. Echt fijn om zo’n enthousiaste meid als jij er bij te hebben!
Dank je Gerry, dat vind ik heel leuk om te horen! Gelukkig hebben we ook alles bij elkaar een goed team, dat werkt wel zo prettig. 🙂
Jouw enthousiasme werkt aanstekelijk, Petra, zondagavond fijn gerepeteerd!
Door jouw enthousiasme is het nóg leuker om mee te doen.
Je hebt de touwtjes prima in handen 🙂